Google CSS Partners uitgelegd: belangrijk voor iedere webshop

Of het een akoestische gitaar, een zilveren armband of een stofzuiger is, de meeste mensen beginnen hun zoektocht naar het juiste model en de laagste prijs tegenwoordig bij Google. Ook online geldt nog altijd de oude wetmatigheid ‘locatie, locatie, locatie’ om op te vallen tussen alle andere webwinkels. Via een Google Comparison Shopping Service (CSS) vergroot je je zichtbaarheid en bereik aanzienlijk. Op de pagina met zoekresultaten vallen advertenties via een CSS-site op, doordat ze een prominente plek hebben. Wil je weten hoe dit werkt en welke voordelen dit voor je website heeft? Deze vragen beantwoorden wij in dit artikel.

Wat is CSS en hoe werkt het?

CSS is een programma dat Google binnen de Europese Unie heeft opgezet om oneerlijke bevoordeling van zijn eigen prijsvergelijker, Google Shopping, te voorkomen. Om verdere schijn van bevoordeling te voorkomen zijn er bovendien interessante voordelen wanneer je gebruik maakt van CSS in plaats van Google Shopping. Hier gaan we straks verder op in.

CSS-platformen dienen als online vergelijkers waarmee je met je producten kunt adverteren in Google Shopping. De producten waarmee je wilt adverteren in Google Shopping moeten ook opgenomen zijn in het CSS-platform, dit is een belangrijke spelregel om rekening mee te houden. De producten worden als advertenties aan de boven- of zijkant van de Google zoekresultaten getoond, een prominente plek met veel zichtbaarheid.

Het belangrijkste voordeel van CSS

Behalve de goede zichtbaarheid biedt de samenwerking met een CSS-platform nog meer voordelen. De Europese Commissie bepaalde dat Google Shopping als losstaand bedrijf met als naam Google Shopping CSS (geen onderdeel meer van Google) op eigen kracht winstgevend moet zijn. De manier waarop dit is ingevuld door Google Shopping CSS is door op de ‘Cost Per Click’ (CPC) 20% voor zichzelf te houden. Van elke euro die je in je Google Ads-account hebt gereserveerd voor Shopping-advertenties, wordt dus maar 80% daadwerkelijk ingezet bij een CPC-bod. Dit geldt echter alleen voor Google Shopping CSS. Voor overige CSS-platformen, zoals Bigshopper CSS, wordt het volledig bedrag ingezet bij een CPC-bod.

Van elke euro die je in je Google Ads-account hebt gereserveerd voor Shopping-advertenties, wordt dus maar 80% daadwerkelijk ingezet bij een CPC-bod wanneer je geen gebruik maakt van een CSS partner.

Dit betekent dat een bod van 80 cent CPC via een andere CSS partner evenveel waard is als een euro via Google Shopping CSS. Dit levert je dus een behoorlijk gunstiger rendement op. Met hetzelfde bedrag als voorheen zullen je advertenties een groter aantal vertoningen krijgen, bij een gelijke CTR zal het verkeer naar je website zelfs toenemen. Het is ook mogelijk om eenzelfde zichtbaarheid te houden als je gewend bent met een lagere investering.

Wanneer je al gebruikt maakt van Google Shopping CSS zul je dit niet direct zien in je account, aangezien dit automatisch wordt ingehouden. Je merkt het verschil daarentegen wel nadat je bent overgestapt, aangezien je bieding dan volledig wordt ingezet in een veiling.

Enkele voordelen van Bigshopper CSS

Eén van de belangrijkste voordelen van Bigshopper CSS is dat ze geen gesponsorde advertenties op de zoekresultatenpagina tonen. Bij andere CSS-platformen loop je het risico dat eventuele klanten juist weer van je webshop worden weggeleid. Bigshopper heeft geen gesponsorde advertenties.

bespaar geld

Er zijn verschillende manieren waarop een CSS de kosten bij je als webshophouder in rekening kan brengen. Het is belangrijk om te weten dat er geen CPC-model wordt gehanteerd waarbij voor iedere klik een afgesproken bedrag wordt betaald. In plaats daarvan betaal je een vast bedrag per maand, waarmee je het volledige voordeel behaalt. Er is ook geen sprake van extra kosten wanneer er via een advertentie op de link van Bigshopper wordt geklikt. Bij Bigshopper word je dus niet verrast door extra kosten.

Het aanmelden of overstappen naar het CSS-platform van Bigshopper is bovendien heel eenvoudig. Ze koppelen je Google Merchant Center (GMC), waarna je binnen 24 uur bent overgezet en je dus direct profiteert van de 20% korting. Wanneer je overstapt, blijven de bestaande campagnes gewoon behouden en hebben zij bovendien geen inzage in je data. Alleen wanneer er sprake is van verschillende feeds in je GMC, bijvoorbeeld omdat je je op meerdere landen richt, moeten er extra GMC-accounts opgezet worden.

Daarmee komen we meteen bij een ander punt waarin BigShopper voor je van belang kan zijn. BigShopper is namelijk één van de weinige Premium Google CSS Partners die actief is in alle 20+ landen waar dit programma geldt. Alleen CSS partners die aan strenge eisen voldoen komen in aanmerking voor de Premium CSS status.

Erik Post
Erik Post