Meer rendement halen uit je bezoekers, dat is wat alle webshops wensen. Maar hoe ze exact invulling moeten geven aan websiteoptimalisatie of conversie optimalisatie, dat is vaak lastig. Moeten we daarvoor externe partijen inschakelen of juist een vacature plaatsen voor een (conversie)optimalisatie specialist?
Halen we voldoende uit onze (e-mail)marketing, is onze ROAS realistisch in onze branche, waarom dalen onze organische posities en moeten we toch niet meer doen met Social Media voor onze branding? De komende periode duiken we samen met onze partners in deze terugkerende vragen.

DigiBros hoort deze vragen regelmatig bij haar klanten. Het is logisch dat deze vragen gesteld worden, maar de praktijk wijst uit dat deze belangrijke vragen gesteld worden, maar niet serieus gehoord worden.

Website personalisatie

Website personalisatie is ook zo’n onderwerp dat bij veel bedrijven op de agenda komt, maar ook vaak onderop de prioriteitenlijst blijft staan. Want waar moet je beginnen, wat gaat het allemaal kosten en levert het ook wat op?

Dit zijn logische vragen omtrent website personalisatie. We spraken hierover met Jaap van Baar van WiQhit, omdat zij een software en een implementatiemodel hebben gemaakt, waarmee een webshop snel kan worden omgetoverd in een gepersonaliseerde omgeving.

“WiQhit heeft binnenshuis software ontwikkeld waarmee alle online interactie tussen de website en de bezoeker wordt vastgelegd. Hierbij maken we gebruik van een klein stukje code, vergelijkbaar met het Google Analytics script. Automatisch wordt een profiel opgebouwd en continu bijgewerkt aan de hand van het gedrag van de bezoeker. Dat kan uiteraard ook over meerdere bezoeken en devices heen”.

Vanaf dag 1 zie je resultaat: bezoekers blijven langer, de conversie gaat omhoog en de gemiddelde orderwaarde stijgt door het tonen van de juiste boodschap, op het juiste moment aan de juiste bezoeker.

“Die bezoekers onderscheiden we in doelgroepen. Mensen plaatsen we ‘in hokjes’ door bijvoorbeeld te kijken naar de campagne die heeft geleid tot het bezoek, gedrag op de site, de geografische locatie of andere kenmerken. De segmentatie mogelijkheden zijn ongelimiteerd”, aldus Jaap van Baar.

website optimaliseren

Dat is de technische kant van het verhaal. Maar hoe richt je de personalisatiesoftware op een slimme manier in? Bezoekers wil je een boodschap tonen die relevant is op dát moment. Met een tools zoals de WiQhit-editor ben je in staat om de opmaak en inhoud van de pagina helemaal aan te passen, ongeacht het CMS of e-commerce platform. Advies is om te kiezen voor kleine veranderingen die inspelen op het onderbewuste gedrag en niet meteen alle kaarten op tafel te leggen in de vorm van grove wijzigingen.

Resultaten van website personalisatie meten

Fijn om de klanten de juiste boodschap op het juiste moment te tonen, maar hoe weet je nu of de kosten afwegen tegen de baten?

“Of de personalisaties het gewenste resultaat hebben, kunnen we analyseren in het dashboard. Hierin worden de prestaties van degenen die een gepersonaliseerde boodschap krijgen, vergeleken met een controlegroep. Op totaalniveau en per personalisatie kunnen we exact zien wat het verschil in conversiepercentage is, en hoeveel extra orders en omzet WiQhit heeft opgeleverd”.

De truc zit hier in het gebruik maken van een model met template-uitingen en verleidingsprincipes. Hiervan weet je dat deze boodschap aansluit bij de mindset van de bezoeker op dat moment in de klantreis.
Klinkt wat abstract, dus laten we de vergelijking maken met de fysieke winkel. Bijvoorbeeld een kledingzaak. Wanneer je net de drempel overstapt wil je ook eerst even rustig rondkijken. Je kijkt of er andere klanten zijn en wat de uitstraling van de zaak is. Wanneer het goede gevoel overheerst loop je verder. WiQhit vertaalt dat op de website naar uitingen die vooral inspelen op sociale bewijskracht. Immers, online vertrouwen we al gauw op het oordeel van anderen.

Daarna ga je je oriënteren op een specifiek product. Als je vragend kijkt, reageert de verkoper meteen en probeert je te helpen, om het voorbeeld van de kledingzaak er weer bij te betrekken. In online termen noemen we dat product recommendation. Hierbij filter je de producten die je hebt, en probeer je te voorspellen wat iemand zou willen kopen. Meer data zorgt voor een betere filtering en meer relevante tips.

website personalisatie testen

Het eerste keuzemoment is geweest, nu meteen maar het volgende! Stop ik dat leuke shirtje in mijn winkelmandje? Hier komen een aantal dingen samen: mensen willen consistent zijn. Een eerder gemaakte keuze draai je gevoelsmatig niet makkelijk terug. Creëert de verkoper een gevoel van schaarste, dan is dat al een tweede reden om door te zetten.

Online zijn er meerdere mogelijkheden om bezoekers te verleiden het product toe te voegen aan het winkelmandje. De ene uiting speelt in op het gevoel van zekerheid. Andere onderstrepen dat het product erg gewild is, of dat we snel moeten beslissen.

Helemaal blij loop je met je volle winkelmandje naar de kassa. Maar dan opeens slaat de twijfel toe. Dit is het moment waarop de winkelier je ziet twijfelen en probeert om je angst weg te nemen. Online is dit de meest kritische fase in de klantreis.

WiQhit weet dat de laatste fase in een klantenreis de meest kritische fase is, onderschrijft Jaap. “De software van WiQhit probeert in de check-out fase alle drempels te verlagen. Ben je langer dan noodzakelijk bezig om het bestelformulier in te vullen? Zien we je muis al een tijdje niet bewegen of dreig je weg te klikken? WiQhit registreert dat en toont uitingen die er voor zorgen dat alle twijfel wordt weggenomen”.

Conversie optimalisatie | A/B testen bij personalisatie

Alle uitingen worden bij website personalisatie getest en vergeleken. Oftewel, per uiting ga je A/B-testen, zodat de resultaten inzichtelijk zijn. Gemiddeld stijgt de conversie tussen de 10% en 20% ten opzichte van de controlegroep. Veel snel resultaat, richt je je in eerste instantie op alle bezoekers. Door je op alle website bezoekers te richten, heb je meteen volume en een beperkte segmentatie zorgt er al voor dat je relevanter kunt zijn in je klantinteractie.

Het slotwoord is voor Jaap van Baar: “De ervaring leert dat deze methode zorgt voor een conversieverbetering van minimaal 10% in de groep die wordt gepersonaliseerd. Hierdoor kun je behoorlijk veel extra orders realiseren met een gelijkblijvend verkeer op de website!” Met de software van WiQhit kun je dus heel snel en met weinig inspanningen starten met website personalisatie.

Erik Post
Erik Post